Een dag om nooit meer te vergeten! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul en Arianne Maagdenberg - WaarBenJij.nu Een dag om nooit meer te vergeten! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul en Arianne Maagdenberg - WaarBenJij.nu

Een dag om nooit meer te vergeten!

Blijf op de hoogte en volg Paul en Arianne

13 Februari 2019 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag hebben we een vrije dag in Chiang Mai. Op deze dag mogen we helemaal zelf weten wat we willen gaan doen. Inie mini en Stuart Little hebben vandaag een vrije dag dus moeten we het een hele dag zonder hun doen.. Inie mini had nog wel een paar ideetjes voor ons. Een cursus Thais koken! Nou ze weet natuurlijk niet dat ik een hekel aan koken heb en dat meneer knorr in Nederland best wel lekkere kip siam heeft ( en wat snel klaar is ) dus daar hebben we vriendelijk vanaf gezien. We konden ook gaan fietsen! Nou dat hebben we nu 2 x gedaan dus dat is weer even genoeg.. Als laatste was er een Olifanten opvang bezoeken. Nou zijn wij daar nogal een moeilijk gevalletje in, omdat olifanten toch vaak kunstjes enzo moeten doen. Maar Inie mini heeft ons uitgelegd dat het olifanten zijn met een verleden. Vaak hebben ze veel te hard moeten werken, kunstjes moeten doen ( heupen heel slecht omdat ze in het circus op 2 poten moesten staan wat echt geen normale houding is voor een olifant ) te triest voor worden.. Dus wij zijn voor de olifanten verwen dag gegaan.. Niet voor ons maar voor hun.. En het was geweldig!! Wat hebben wij en hun genoten van deze dag. Bij aankomst hebben we ons allemaal verkleed in een vreselijk olifanten print blouse met een hippe drolle vanger broek. We kregen een uitleg hoe de olifanten daar terecht waren gekomen en hoeveel ze geleden hebben voordat ze dit heerlijke leven mogen hebben nu. Hoe er gaten in hun oren zijn gemaakt om daar een haak in te doen als ze niet hard genoeg werkte , en als het gat uitgescheurde maakten ze er gewoon een nieuwe in ( die geraffelde oren hadden ze echt bijna allemaal ) en dan de littekens op hun voorhoofd van ook een haak of de zweep. Om misselijk van te worden!! Echt zo zielig.
Daarna kregen we uitleg wat olifanten wel of niet fijn vinden, en hoe we de olifanten snoep vast moest houden om het te geven en ze het makkelijk konden pakken met hun sleurf. Dat als we bon bon riepen hun bek open ging en we daar het eten dan gelijk in hun bek konden doen. Na de uitleg mochten we stukjes ( ik denk suiker riet) in een tas doen om het aan hun te geven. Wat een spektakel was dat! Wij een beetje aftastend en een beetje angstig en 4 olifanten die wisten dat er in onze tas overheerlijke olifanten snoep zat.. Haha maar ik moet zeggen het went wel heel snel. De bon bon kreten vlogen door de lucht en de olifanten verzamelde wel 10 stukjes om het vervolgens met hun slurf in hun bek te proppen. Ze waren zo brutaal dat toen ik er 1 aan het voeren was een ander stiekem naast me was komen staan en met zijn slurf langs mijn hoofd kwam van “ He geef mij ook is snoep “ Paul lag in een deuk omdat hij de olifant al had zien aankomen en ik bijna een meter van de grond kwam van de schrik.. maar gelukkig had ik nog genoeg snoep om ze allebei tevreden te stellen en ze allebei tegelijk kon voeren.. Maar het was best wel spannend zo tussen 2 van die mega beesten kan ik je zeggen. Na dit avontuur kregen ze heerlijke stokken met een lang blad, dat mocht niet op de grond komen want olifanten zijn heel kieskeurig en eten het niet meer als ze het niet schoon genoeg vinden. Wat hun ook anders doen dan ons ( mensen ) wij hebben de neiging om het lekkerste voor het laatst te bewaren. Nou olifanten niet. Ze pakken de tak van je aan en zetten hun poot op de stok om eerst al het lekkers op te eten en de rest komt later wel. We kregen allemaal een tros van die stelen met bladeren om te geven.. Terwijl Paul foto’s aan het maken was van mij hoe ik de olifant eten gaf werd zijn hele bos gejat door de olifant achter hem, het was echt een super leuk gezicht en deze keer was Paul het die schrok want ze pakte het echt niet zachtjes van hem af. Ze rukte het zeg maar langs zijn nek weg ( gelukkig geen snee want die bladeren zijn vlijmscherp ). Gelukkig was er nog genoeg en heeft Paul ook nog kunnen voeren. Na alle snoep was het tijd om te drinken en dan zie je maar weer dat ze echt doen waar ze zin in hebben. Maar ze moeten drinken en daar zorgen hun verzorgers dan weer voor dat ze in het water gaan en drinken.. nou het zijn net kleine kinderen als ze niet willen. De 1 heeft dorst dus die gaat gelijk drinken.. nummer 2 is in staking en propt zijn slurf in zijn mond nummer 3 maakt alleen waterbubbels om zijn verzorger te pesten ( dit is ook nog een jonge van 16 jaar en echt een doerak is om te zien ) nummer 4 doet niks ( denken wij ) maar deze wilt alleen vers water en gaat pas drinken als de anderen weg zijn. Daarna gaan ze weer lekker schooieren en gaan wij lunchen. Na de lunch maken we plakrijst om straks heerlijke rijst bananen ballen te maken. Wij gaan op pad om de andere 6 dames lekkere olifanten snoep te geven. Er wonen op dit moment 15 olifanten in de opvang. We hebben er vandaag 10 gezien, de andere 5 hadden vandaag geen zin in mensen dus dan blijven ze lekker weg. Wat heerlijk dat ze niks moeten maar mogen als ze willen. Nadat we deze 6 schatjes hebben voorzien van snoep moeten we aan de slag om de olifanten bananen ballen te maken. Er gaat natuurlijk van alles in wat goed is voor de olifanten en omdat ze ze zo lekker vinden worden er als het nodig is ook medicijnen in gedaan door hun verzorgers en worden ze gefopt.Maar olifanten kunnen heen goed ruiken dus geven ze het heel snel zonder dat ze het kunnen ruiken anders hoeven ze het niet,hoe goed het pilletje ook verstopt is. Zo slim zijn ze. En lekker dat ze het vonden, het was echt binnen een vloek er een zucht op.. Daarna was het tijd om te badderen. Gewapend met een plastic steelpan en een schrob borstel konden we aan de slag. Ze lieten zich heerlijk in het water zakken om nat gegooid en geschrobd te worden. Je zag ze genieten en daar doe je het natuurlijk voor. Dat ze even vergeten wat voor zwaar leven ze achter de rug hebben en heerlijk kunnen genieten.. Als dank van hun naar ons kreeg ik nog even een olifanten douche van 1 van de olifanten. Gaaf om te zien dat het lijkt of zei het nog leuk vinden om te doen ook ( want ze mogen daar heel veel en moeten niks ). Na deze geweldige dag was dit ons laatste dagje in Chiang Mai en gaan we verder naar Chiang Rai.